fb-pixel
        

Voorraadbeheer bij het verkopen op bol.com

by Sem Schukking


Posted on 15 augustus, 2020 at 12:00 PM


Zonder een goed voorraadsysteem wordt verkopen op bol.com erg lastig en laat je waarschijnlijk veel geld op de tafel liggen. In dit artikel leggen wij uit hoe jij je voorraadstromen efficiënter kunt maken, zodat je meer omzet, meer winst en een hogere klanttevredenheid kunt behalen.


Stap 1 - Breng jouw voorraad in kaart

Laten we beginnen bij het begin. Weet jij precies hoeveel voorraad je nu hebt per voorraadlocatie? Hoeveel voorraad er onderweg is of in productie is? De exacte datum dat de voorraad wordt afgeleverd? En wanneer de voorraad gereed is voor de verkoop? Indien je bij één van deze vragen ‘’nee’’ of ‘’niet exact’’ hebt geantwoord, lees dan verder.

Om voorraadbeheer zo gemakkelijk mogelijk te maken wil je één programma of bestand hebben die precies weergeeft waar bepaalde producten liggen en wanneer nieuwe voorraad aankomt, want met losse bestandjes wordt de voorraadbeheer erg onoverzichtelijk. 

In dit bestand leg je alle belangrijke gegevens over producten vast, zoals:

  • EAN/BSKU product (specifieke code om product te identificeren);
  • Voorraadstand per product (per locatie noteren en dit bij elkaar optellen);
  • Inbound voorraad (Inkomende zendingen);
  • Afzet (gemiddeld aantal sales per dag);
  • Lead-time (aantal dagen voordat je nieuwe voorraad verkoop klaar is).

Met deze basisgegevens kun je precies zien hoeveel voorraad je op dit moment hebt en kun je berekenen wanneer je nieuwe voorraad moet inkopen. Het is aan te raden om een veiligheidsmarge in te calculeren van circa 20% wanneer je producten opnieuw inkoopt. Zo voorkom je dat je klanten een 'nee’ moet verkopen. Op deze manier verhoog je de klanttevredenheid en in de ogen van bol.com wordt je gezien als een goede verkoper op het platform.


2. Belangrijke KPI’s (Key Performance Indicators) bij voorraadbeheer

Sturen op data is vereist voor een goede voorraadadministratie, maar op welke data ga jij sturen? Het is belangrijk dat je de volgende prestatiefactoren goed in beeld hebt:

  • Gemiddelde afzet per dag
  • Lead time

Wanneer je precies weet hoeveel je verkoopt en hoe lang het duurt voordat je nieuwe voorraad in huis hebt, wordt het beheren van voorraad een stuk gemakkelijker. Stel: Het duurt 30 dagen om een product te fabriceren en het verschepen naar de verkooplocatie duurt 35 dagen, dan weet je dat de lead-time in dit geval 65 dagen is. Als wij uit gaan van een gemiddelde afzet van 10 stuks per dag en dit vermenigvuldigen met de lead-time (10 verkopen per dag * 65 dagen) komen we uit op 650 stuks. Dan weet je dat wanneer je 650 stuks op voorraad hebt, je opnieuw moet gaan inkopen. Wanneer jouw huidige voorraad dan op is komt de nieuwe voorraad weer binnen.

Tip: Neem een veiligheidsmarge van 10 à 20% bij je ordergrootte en contacteer jouw leverancier tijdig. Zo voorkom je dat je uit voorraad raakt. Verzend je via lvb? Houdt er dan ook rekening mee dat het een aantal dagen duurt voordat zij jouw product op voorraad leggen.


3. Back-up

Weet je wat erger is dan uit voorraad raken? Je gehele voorraadbestand verliezen, omdat je computer het begeeft. Dit is mij overkomen toen ik nog niet in de cloud werkte en hierdoor moest ik handmatig mijn voorraad opnieuw gaan tellen en verwerken, met als gevolg dat dit mij 2 werkdagen heeft gekost.

Dit wil jij natuurlijk voorkomen en dit kun je ook voorkomen door te werken in de cloud en door te werken met automatische back-ups. Zo is het haast onmogelijk om je voorraadgegevens te verliezen en voorkom je héél veel hoofdpijn.

Dus gebruik één bestand/programma die geautomatiseerd is, waarin alle belangrijke gegevens en KPI’s staan en maak gebruik van de cloud en/of back-ups. Door dit toe te passen wordt verkopen op bol.com een stuk gemakkelijker en kun jij hiermee een concurrentievoordeel behalen.

Heb jij suggesties voor nieuwe blog onderwerpen? Laat het ons dan weten in de comments of stuur een mail naar info@fivex.nl en dan pakken wij dit op.

Andere artikelen


Franstalig Belgie bestellen nu ook op bol

Vanaf 31 augustus, 2020, word het verkopen op Bol een stukje lucratiever, want vanaf dat moment kunnen de Walen via de app, Bol.com, producten bestellen bij o.a. verkooppartners die haar producten in België aanbieden. Dit artikel gaat verder op deze uitbreiding in en ook vertellen wij hoe jij hierop in kan spelen.

Amazon monopoly?

De sales data die de grootste marktplaats van de wereld vergaart, van de externe verkopers, word vermoedelijk misbruikt door Amazon. De sales data van de externe verkopers gebruikt Amazon om concurrerende producten uit te brengen en hiermee benadelen zij de verkopers, aldus de geruchten.

Adverteren via bol.com

Adverteren op Bol.com is een goede manier om meer ogen op jouw prachtige producten te krijgen, maar hoe werkt het precies en hoe kan je dit optimaal gebruiken zodat je geen geld verspilt?